A torinói ló című filmjéért vehette át a rendező B. Nagy László-díjat.
A torinói ló című filmjéért Tarr Béla kapta a filmkritikusok fődíjának számító B. Nagy László-díjat szerdán Budapesten. A magyar filmkritikusok életműdíját idén Sára Sándor rendező-operatőr vehette át.
A torinói ló még egy elismeréssel gazdagodott: Fred Kelemen lett a legjobb operatőr. A legjobb rendezés díját Fliegauf Benedeknek ítélték Womb című filmjéért. A legjobb dokumentumfilmnek járó elismerést Nagy Viktor Oszkár a Két világ közt című filmje, míg a legjobb kisjátékfilm díját megosztva Till Attila Csicska és Reisz Gábor Külalak című alkotása nyerte el.
A legjobb animációs film a 100 részes Magyar népmesék sorozat lett. Az ember tragédiája című animációs filmjéért Jankovics Marcell különdíjat vehetett át.
Báron György, a Magyar Újságírók Országos Szövetsége (MÚOSZ) film- és tévékritikusi szakosztályának elnöke a díjkiosztón elmondta: a díjazottakról nyílt vitában döntöttek. Hozzátette: vita volt arról is, kiadják-e idén a díjat, mert kevés nagyjátékfilm született, ám a teljes mezőnyben magas volt a színvonal.
|
Élelmiszerutalványból például fogorvosi utalvány is lehet, ha a papír bekerül az úgynevezett utalványtőzsdére.
Már két hete működik, de hivatalosan csak szerdán mutatták be az utalványtőzsdét. Szauter Tamás, az Utalványtőzsde csoport igazgatója a 180 percben elmondta, adni venni lehet náluk az utalványokat, a nagyon egyszerűen bonyolítható kereskedés kizárólag ilyen papírokra terjed ki.
Az tőzsde lényege, hogy azon magánszemélyek, akik a munkáltatójuktól utalványokat kapnak, de azokat nem feltétlenül olyan termékekre kapják, amelyekre szükségük van, elcserélhetik a számukra alkalmas utalványra. „Lehet, hogy valaki élelmiszerutalványt kap, és mondjuk, a foga fáj a gyerekének, és fogorvoshoz szeretne menni vele. Ezt nem tudja megtenni, de ha van egy fórum, egy utalványtőzsde, ahol el tudja cserélni az élelmiszerutalványát, például fogorvosi utalványra, … akkor biztos, hogy szívesen bemegy erre a tőzsdére” – mondta Szauter Tamás.
Az internetes utalványtőzsdét bármely magánszemély elérheti, az egyetlen feltétel a regisztrálás. Az ügyfél ettől kezdve bármilyen utalványt felajánlhat és bármilyen utalványt kérhet. Ha valaki elfogadja az ellenajánlatot, akkor értesítést kap arról, hogy mikor, hol veheti át a kiválasztott papírt. A tőzsdézők az ügyleteket bonyolító cég, az utalvány kibocsátással és forgalmazással foglalkozó Puebla Tanácsadó Kft. tizennyolc fiókjának valamelyikében juthatnak hozzá a csereutalványhoz. Húsz kilométeren belül mindenki talál ilyen irodát – mondta Szauter Tamás.
Az igazgató szerint az utalványok egyelőre a névérték közelében forognak. Ha például valaki felajánlott ötezer forintnyi papírt, nagyjából négyezer-kilencszáz forintnyi más utalványt kaphat érte. Az biztos, hogy névérték feletti csere nem lesz, mert annak adózási következményei lennének a magánszemélyre nézve, másrészt üzleti vállalkozásról van szó, és a tőzsdének is finanszíroznia kell magát. A résztvevők nem ismerik meg egymás adatait, azt csak a tőzsde működtetője tudja, hogy ki kivel kereskedik.
Szautner Tamás elmondta, az első két hétben néhány millió forintos forgalmat bonyolított a kísérleti időszakát élő tőzsde, az ügyfelek jellemzően élelmiszerutalványt cseréltek máshol beváltható élelmiszerutalványra. A tőzsde szervezői az Erzsébet-utalvány februári megjelenése után a mostaninál lényegesen nagyobb forgalomra számítanak – tette hozzá a 180 percben Szauter Tamás, az Utalványtőzsde Csoport igazgatója.
A bűnesetek elkerülésében hatásos segítséget nyújthatnak a GPS rendszerek, hiszen a berendezések kiiktatásához magas szintű szaktudás és drága felszerelés szükséges, amivel az esetek döntő többségében a tolvajok nem rendelkeznek. Ráadásul egyre több járműben alapfelszereltségként beépített eszközök találhatóak, melyeket igencsak bonyolult hatástalanítani, rövid idő alatt pedig szinte lehetetlen. Tapasztalatok szerint a tolvajt elbizonytalanítja, ha a kiszemelt járműben nyomkövető van beszerelve.
A járműlopás megállapításakor a nyomkövető egység útvonaladatait és az említett szenzorértékeket folyamatosan átadják a hatóságoknak, így a jármű gyorsan és hatékonyan megtalálható. Egy WebEye rendszerrel felszerelt tehergépjármű – mely közel 1 milliárd forint értékben elektronikai eszközöket szállított – a GPS adatoknak köszönhetően került elő a rakománnyal együtt.
Ehhez hasonló eset volt az a tavalyi gépkocsilopás is, amikor a jármű nyomvonala egészen a szétszerelő műhely utcájáig vezetett, így a rendőröknek nem volt nehéz dolguk. Az autót már részlegesen szétszerelve találták meg, nem messze az utolsó pozíciójától, egy olyan műhelyben, ahol a több lopott gépjármű is sorsára várt a helyszínen. Egy másik alkalommal az eltűnt kocsit a Dunában találták meg a WebEye adatok alapján, melyeket még az elmerülése előtt adott. A tolvaj megijedt valamitől, el akarta tüntetni a lopott járművet. Feltehetően úgy gondolta, hogy ha a folyóba hajt, a gépkocsit nem találják meg a hatóságok, ám nem számolt a még ekkor is működésben lévő GPS-jeladóval.
Nagy testvér a kocsiban - nem csak a tolvajok rettegik
Nem csak a tolvajok miatt használnak egyre több cégautóban is flottakövető eszközöket, az üzemanyagon is rengeteget lehet spórolni. A megtakarítások mértéke cégenként eltérő, de csak az üzemanyagfogyás figyelésével 5-40 százalék érhető el.
„Mi vagyunk nyerésben az autó tolvajokkal szemben” – állítja Szabó Lajos a műholdas járműkövetés szolgáltatásaira szakosodott iData Kft. igazgatója. Bár a tavalyi adatok arról tanúskodnak, hogy országos méretekben ismét nőtt az eltulajdonított járművek száma, 2012-ben több mint 5600 személyautót kötöttek el, az ügyvezető szerint nyomkövető GPS rendszerük jóvoltából a lopásvédelmi szolgáltatást igénybe vevő ügyfelek járművei közül egyet sem tudtak elrabolni. Lopásvédelmük egyik kulcseleme a 24 órás diszpécserszolgálat, amely minden pillanatban követi, figyeli megbízóik négykerekűit, s ha a tolvajok netán el is tudják indítani a meglovasított kocsit, messzire nem juthatnak. A rendőrségi riasztás mellett az iTrack GPS fantázianevű nyomkövető rendszer távolról „benyúlva”, elektronikus úton lekapcsolja a motort.
A lopásvédelem azonban a GPS (globális helymeghatározó rendszerek) alapú járműkövető szolgáltatásoknak csak egy kisebbik része. Az ilyes fajta nyomkövetés üzletét ma döntően a vállalati gépjárműparkok kezelése serkenti. Egyes adatok szerint ez a piac még a mai dekonjunktúrában is erőteljesen bővül, mivel a flottakövető rendszerek segítségével ellenőrizhető az autópark működése, alkalmazásával csökkenthető a működési, mindenekelőtt az üzemanyagköltség.
Nem csak a jármű pontos helyének meghatározása válik lehetővé, de mérhető a gépkocsi által megtett távolság, az üzemanyag-fogyasztás és az üzemórák száma. A műholdas nyomkövetés eredményeként optimalizálható a munkavégzés – summázza az előnyöket az iData brosúrája. Eszerint pontos kilométer-összesítések, utca és házszám szintű helymeghatározások, összefoglaló jelentések könnyítik meg a cégvezetők ellenőrző tevékenységét. Könnyen megkülönböztethetőek a privát és a céges utak, kimutathatóak a késések, az állásidők, a túl hosszú, vagy éppen a rövid vezetési idők.
Egy számítógépes gombnyomással statisztikák jeleníthetők meg, s azokból kiolvasható, hogy a cég üzletkötői mikor, mely partnereket kerestek fel, mennyi időt töltöttek velük, s így tovább. Az üzemanyagkontroll révén megszűnhetnek a felesleges kiadások (magyarán a benzinlopások), sőt: a gyanús adatok esetén – SMS, vagy e-mail formájában – azonnal riaszthatják a felelős vezetőket. Mindezeken túl, az iTrack közvetlenül összekapcsolható meglévő vállalatirányítási, fuvarszervező, vagy túraoptimalizáló rendszerekkel, s ez további előnyöket kínál.
Költséghatékonyság
A járműüzemeltetők számára a megtakarítások mértéke cégenként eltérő, de csak az üzemanyag-fogyasztás figyelésével 5-40 százalékos költségcsökkentés érhető el – mondta Szabó Lajos igazgató. Becslése szerint a cég ügyfelei – a mintegy 1200 vállalkozás, 13 ezer járművel – tavaly 7,5 milliárd forint megtakarítást érhettek el. Egy jármű GPS-es felszerelésének egyszeri költsége 40 ezer és 100 ezer forint között mozog attól függően, hány autót látnak el műholdas rendszerrel, valamint a nyomkövetés mellé milyen szolgáltatást kérnek (lopásvédelem, üzemanyagfogyás-figyelés, áruvédelem). A szolgáltatás havidíja 1990 forintnál kezdődik, s azok persze a figyelt paraméterektől függően emelkedik. Ha a járműben van GPS-es lopásvédelem, akkor a biztosítók Casco kedvezményt is felkínálnak, akár 20 százalékot is. Szabó igazgató szerint a nyomkövetés igencsak megéri a beruházást. Referenciatörténetei szerint a GPS-es üzemanyagkontroll nélkül több megbízójuk lehúzhatta volna rolót, annyira meglopták őket az alkalmazottak. Rendszerük már egy kólásüvegnyi benzinkülönbséget is képes kimutatni.
Ám további (költség)előny származhat abból is, ha a műholdkövető technológiát összefűzik a számítógépes vállalatirányítási rendszerekkel. E megoldással elkerülhető, hogy a nagyobb flottát üzemeltető vállalatok, köztük a fuvarozó cégek haszonjárművei felesleges kilométereket fussanak, vagy a kelleténél több üzemanyagot fogyasszanak – magyarázta Bagossy Tamás, a WebEye Kft. ügyvezetője.
Az integrált rendszer így akár 20 százalékos költségmegtakarítást hozhat az alkalmazó cégek konyhájára. Egy fuvarozó vállalat példáján szemléltetve a WebEye úgy működik, hogy amint beérkezik egy fuvarrendelés, azt a vállalat saját rendszerében rögzíti, majd egy kattintással átküldi telematikai moduljába. A szoftver megjeleníti a bejárandó útvonalat, amely alapján a logisztikai munkatárs az arra legmegfelelőbb gépjárműnek tudja kiadni a munkát. Ez után a kocsiba épített GPS egységen át a sofőr azonnal értesítést kap a feladatról, a teljesített megbízás pedig automatikusan megjelenik a vállalatirányítási rendszerben, nyomon követhető a teljesítési idő és a ráfordított költség.
A műholdas telematika fontos alkalmazási területe a járműbiztonság is. Ennek nyomán regisztrálni lehet a sebességtúllépéseket, megbecsülhetők a fékbetét-kopások, vagy az abroncsnyomások. Távirányítással – akár a diszpécserközpontból, még mielőtt a jármű elérné a szervizállomást – feltárhatók a műszaki meghibásodások. Nem kevésbé újszerű szolgáltatás, hogy a fedélzeti adatok feldolgozásával megfigyelhető a sofőr vezetői stílusa is. Az elemzések arra mutatnak, hogy haszonjármű-gyártók ugyan milliókat költenek az üzemanyag-fogyasztás és a szervizköltségek csökkentésére. Ám a járművek legkevésbé „optimalizált” egysége, a gépkocsivezető maga változatlan marad. A kidolgozott megoldások arra ösztönzik a sofőröket, hogy járműveiket ideális üzemi tartományokban használják. Az eredmények arra utalnak, hogy így autózva 5-10 százalékkal csökkenhet a naftafogyasztás, csak úgy, mint a karbantartási igények. Sőt csökkenhetnek a baleseti kockázatok is mivel a leggyakoribb okok, a gyorshajtás, vagy az agresszív vezetési stílus ugyancsak megfigyelhető.