SZTÁROK,HÍREK A NAGYVILÁGBÓL!

SZTÁROK,HÍREK

 

Öt évvel meghosszabbították a Hungaroring szerződését a vasárnapi Forma-1-es Magyar Nagydíj előtt, így 2021-ig biztosított a magyar világbajnoki futam jövője.

Az erről szóló megállapodást az F1 kereskedelmi jogait birtokló Bernie Ecclestone, a magyar kormány részéről pedig Németh Lászlóné nemzeti fejlesztési miniszter írta alá két órával a 28. Magyar Nagydíj rajtja előtt a mogyoródi pályán. Az eseményen részt vett Rohonyi Tamás is, akinek jelentős szerepe volt abban, hogy a száguldó cirkusz 1986-ban első ízben Magyarországra is ellátogatott. Az eddig érvényes megállapodás 2016-ig szólt. Ecclestone kéréseinek megfelelően jövőre további fejlesztések és módosítások várhatóak a Hungaroringen.

"A magyar futam jövője mindig is biztosított volt, nagyon jó a kapcsolatom a szervezőkkel. Örülök, hogy ma meghosszabbítottuk a megállapodásunkat" - nyilatkozta az aláírás után Ecclestone. Gyulay Zsolt, a Hungaroring elnök-vezérigazgatója azt mondta, az idei Magyar Nagydíj legfőbb pillanata számukra a mostani volt. "Ezért dolgoztunk az elmúlt évben, s hasonló szellemben folytatjuk tovább a munkát. Nagyon boldog vagyok, hogy 2021-ig biztosítva van a Magyar Nagydíj jövője."

A mogyoródi pályán az idei versenyre 125 millió forint értékben épült új ambulancia, valamint a célegyenesben törmelékfelfogó-kerítés, amely 42 millió forintba került. 50 millió forintból felújították a sajtóközpontot, valamint egyes lelátók és jegyárusító helyek is megújultak.

A magyar nagydíj a Formula–1 egyik versenye, amelyet 1986 óta – megszakítás nélkül – rendeznek meg a Budapest melletti Mogyoród község külterületén található Hungaroring versenypályán. Előtte egy alkalommal, 1936-ban rendeztek Grand Prix versenyt a Népligetben, mely még nem volt hivatalos világbajnoki futam és nem is osztottak a verseny végén pontokat.

35736_5b1d4df3_76d5_4aa1_9fe2_e32fd0ca7cd6.jpg

Kisebb átalakítások után a pálya 2003-ban nyerte el jelenlegi vonalvezetését, amelynek hossza 4,381 méter. A verseny hossza 70 kör, vagyis a pilótáknak 306,67 km-t kell teljesíteniük, amely távot körülbelül 110 perc alatt lehet megtenni. A kétórás időhatár életbe léptetésére eddig nem volt szükség, de 1986-ban éppenhogy be tudták fejezni a versenyt, mert az utolsó kör végén már túllépte a két órát a futam. Az egyetlen esős körülmények között futott verseny a 2006-os volt. Mind az időmérő edzésen (1 perc 19,146), mind pedig a versenyen futott (1 perc 19,071) legjobb köridő Michael Schumacher nevéhez fűződik, aki 2004-ben állította be a pályacsúcsot.

A legtöbb pole pozíciót (7) és a legtöbb győzelmet (4) is a hétszeres világbajnok szerezte, Ayrton Senna háromszor nyert a magyar nagydíjon. Szűk pályaszakaszai és éles kanyarjai miatt nehéz az előzés, ezért a Hungaroringet a monacói városi pályához szokták hasonlítani. A 2008-as versenyen bejelentették, hogy a nagydíj szerződését 2016-ig meghosszabbították.

A 2012-es Abu Dhabi nagydíj után tárgyalóasztalhoz ültek a Hungaroring vezetői és Ecclestone, mely után elvi megállapodás született újabb 5 éves hosszabbításról egészen 2021-ig. A végleges szerződést 2013-ban írják alá. 2013-as futam után komoly átalakítások kezdődnek a pályán és a jelenlegi nyomvonalat is módosítják új előzési pont beiktatásával és az összes bukótér aszfaltozásával. Felújítják a lelátókat és a Hungaroring környékét is jobban zajmentesítik.

Az olaszországi ítéletidő a Ferrarinak is betett

2012

 

A csapat csütörtökön döntött úgy, hogy az Olaszország egyes részein uralkodó ítéletidő miatt lemondja a prezentációt, a csaknem háromszáz meghívott vendégnek így nem kell fáradnia az időjárás miatt nehézkessé vált utazással.

A 2012-es Ferrariról készült első fotók péntektől megtekinthetők az olasz istálló hivatalos internetes oldalán, melyen interjúk is olvashatók lesznek a pilótákkal, a spanyol Fernando Alonsóval és a brazil Felipe Massával. Az idei Forma-1-es világbajnoki szezon március 18-án, Melbourne-ben rajtol.

Negyedszer nyert futamot a Hungaroringen Lewis Hamilton, a Mercedes brit pilótája, aki a 28. Forma-1-es Magyar Nagydíjon aratott rajt-cél győzelmével beállította a Mogyoródon szintén négyszer diadalmaskodó hétszeres világbajnok Michael Schumacher rekordját.

A 2008-ban vb-győztes, 28 éves versenyző 2007, 2009 és 2012 után nyert ismét a magyar közönség előtt, s pályafutása 120. F1-es futamán a 22. sikerét aratta. A második helyen a finn Kimi Räikkönen (Lotus) ért célba, míg a harmadik a vb-címvédő német Sebastian Vettel (Red Bull) lett. Az összetettben Vettel továbbra is vezet, közvetlen riválisával, Fernando Alonsóval (Ferrari) szemben növelte előnyét, ugyanakkor a pontversenyben most már második Räikkönen közelebb férkőzött hozzá.

Hamilton remekül kapta el a rajtot, az első kanyarba vezető pozícióban fordult be, miközben Vettelt Romain Grosjean (Lotus) támadta, de a német címvédő második maradt, a francia pilóta pedig harmadiknak sorolt be. A két ferraris, Alonso és Felipe Massa is nagyszerűen rajtolt, s az első kör végére már a negyedik és az ötödik helyen haladt. Öt kör után Hamilton, Vettel, Grosjean, Alonso, Massa, Räikkönen volt az első hat sorrendje.

Hamilton a 9. kör végén jött ki kerékcserére, autójára a lágy keverékű Pirellik helyett a közepes összetételű gumikat tették fel, s a brit nyolcadikként folytathatta a körözést. Vettel Red Bullján és Massa Ferrariján két körrel később cseréltek kereket, Alonso a 12., Grosjean és Räikkönen pedig a 13. körben járt a boxban. Az első kiállások után az első hat sorrendje gyakorlatilag nem változott, igaz, a hosszabb élettartamú, közepes keveréken startoló Mark Webbernek (Red Bull) és Jenson Buttonnak (McLaren) ekkor még nem kellett kijönnie, így előbbi az első, utóbbi a harmadik pozíciót foglalta el.

A 100. F1-es futamán rajthoz álló német Adrian Sutil (Force India) hidraulika-probléma miatt a 20. körben kénytelen volt feladni a versenyt, Räikkönen közben megelőzte Massát. Webber az élről a 23. körben állt ki kerékcserére, s hatodikként tért vissza a pályára, a jelentősen lassuló Buttont közben Vettel, Grosjean és Alonso is megelőzte. A brit versenyző pedig a 24. kör végén látogatta meg a boxot, majd nyolcadiknak sorolt vissza.

Grosjean a 25. körben, a harmadik helyről állt ki újabb kerékcserére. Féltávhoz közeledve Hamilton, Vettel, Alonso, Webber, Räikkönen és Grosjean száguldott az első hat helyen.
Hamilton az élről kiállva a 31. körben cserélt ismét kereket, három körrel később Vettel és Alonso is a boxban járt. Grosjean a 36. körben boxutca-áthajtásos büntetést kapott, mert a versenybíróság úgy látta, előnyhöz jutott, amikor az egyik manőverénél, egy előzés után elhagyta a pályát. Räikkönen a 42., Webber a 43. körben járt a boxban, 20 körrel a leintés előtt Hamilton, Vettel, Webber, Räikkönen, Alonso, Button volt az első hat sorrendje. A 2008-as vb-győztes egy körrel később az élről kiment kereket cserélni, Webber mögé tért vissza és elképesztően agresszívan, szinte letolta a pályáról riválisát.

Vettel és Webber később még egyszer járt a boxban, Hamilton pedig hibátlan versenyzéssel megnyerte a magyar GP-t, a kiválóan taktikázó Räikkönen pedig befért a második helyre Vettel elé. A Hungaroring Sport Zrt. tájékoztatása szerint nézőcsúcs született a hosszú hétvégén: csütörtöktől vasárnapig 247 ezer érdeklődő látogatott ki a mogyoródi pályára. A korábbi, 241 ezres rekord 2008-ban született. A vasárnapi futamot 99 ezren követték a helyszínen.

Egyik legfontosabb sikerét ünnepelte Hamilton

Pályafutása egyik legfontosabb győzelmének tartja Lewis Hamilton a Magyar Nagydíjon elért vasárnapi sikerét. A brit pilóta a verseny után elmondta, az teszi számára különlegessé pályafutása negyedik hungaroringi elsőségét, hogy a Mercedes színeiben most nyert futamot először. "Nagyszerű hétvégét zártunk, meglepett a pole pozíció, de aztán a futamon is jó volt a sebességünk" - nyilatkozta. "Az egyik legnehezebb hétvégémen vagyok túl, örülök a győzelemnek" - tette hozzá.

A második helyet Kimi Räikkönen óriási csatában szerezte meg a listavezető Sebastian Vettellel szemben, s ugyan a német többször nagyon közel került hozzá, a finn pilóta utóbb jelezte: ő nem aggódott az utolsó körökben. "Tudtam, hogy a gumik jó állapotban vannak, ezért úgy éreztem, nincs esélye megelőzni" - mondta Vettel támadásairól Räikkönen.  "Az utolsó szektorban ráadásul nagyon gyors tudtam lenni, így egy pillanatra sem kételkedtem abban, hogy megtartom a második helyet" - tette hozzá.

A vasárnapi futam után a finn versenyző a pontversenyben feljött Vettel mögé, akinek így is jelentős, 38 pontos az előnye. "Az autó egész hétvégén jó volt, nem sok hiányzott a sikerhez, ezzel együtt örülhetek a harmadik helynek" - értékelt biztos előnyének tudatában a Redd Bull háromszoros világbajnoka.

"Sajnos nem voltunk elég gyorsak az egyenesekben ahhoz, hogy nyomás alá helyezzük az ellenfeleinket. Ráadásul többször nagy forgalomba kerültem, ezen a pályán pedig nagyon nehéz előzni, így e miatt is sok időt veszítettem" - mondta a verseny után Sebastian Vettel.

A Forma-1-es Magyar Nagydíj végeredménye és az összetett pontversenyek állása:

Magyar Nagydíj, végeredmény (70 kör, 306,630 km):

1. Lewis Hamilton (brit, Mercedes) 1:42:29.445 óra
2. Kimi Räikkönen (finn, Lotus) 10.938 másodperc hátrány
3. Sebastian Vettel (német, Red Bull) 12.459 mp. h.
4. Mark Webber (ausztrál, Red Bull) 18.044 mp. h.
5. Fernando Alonso (spanyol, Ferrari) 31.411 mp h.
6. Romain Grosjean (francia, Lotus) 32.295 mp h
7. Jenson Button (brit, McLaren) 53.819 mp h.
8. Felipe Massa (brazil, Ferrari) 56.447 mp h.
9. Sergio Perez (mexikói, McLaren) 1 kör hátrány
10. Pastor Maldonado (venezuelai, Williams) 1 k. h.
11. Nico Hülkenberg (német, Sauber) 1 k. h.
12. Jean-Eric Vergne (francia, Toro Rosso) 1 k. h.
13. Daniel Ricciardo (ausztrál, Toro Rosso) 1 k. h.
14. Giedo van der Garde (holland, Caterham) 2 k. h.
15. Charles Pic (francia, Caterham) 2 k. h.
16. Jules Bianchi (francia, Marussia) 3 k. h.
17. Max Chilton (brit, Marussia) 3 k. h.
18. Paul Di Resta (brit, Force India) 4 k. h.
19. Nico Rosberg (német, Mercedes) 6 k. h.
nem ért célba: Valtteri Bottas (finn, Williams), Esteban Gutierrez (mexikói, Sauber), Adrian Sutil (német, Force India)
pole pozíció: Hamilton
leggyorsabb kör: Mark Webber, 1:24.069 p

A pontversenyek állása 10 futam után (még 9 van hátra):

pilóták:
1. Vettel 172 pont
2. Räikkönen 134
3. Alonso 133
4. Hamilton 124
5. Webber 105
6. Rosberg 84
7. Massa 61
8. Grosjean 49
9. Button 39
10. Di Resta 36
11. Sutil 23
12. Perez 18
13. Vergne 13
14. Ricciardo 11
15. Hülkenberg 7
16. Maldonado 1

csapatok:
1. Red Bull 277
2. Mercedes 208
3. Ferrari 194
4. Lotus 183
5. Force India 59
6. McLaren 57
7. Toro Rosso 24
8. Sauber 7
9. Williams 1

 

 

 

 

 

Autót tart fenn? Így spórolhat, ha odafigyel

Egy autó megvásárlása csak egy kiadás a sok közül, hiszen a járművet fenn is kell tartani ezután. Üzemanyag, biztosítás és szerviz - nem kell mindig mélyen a zsebünkbe nyúlni, ha odafigyelünk.

Az autó drága dolog, akkor is, ha kicsi, akkor is, ha régi. Hiszen nem csupán a vételárat kell megfizetni, hanem a folyamatos fenntartás költségeit is. Ha részletre vásároltunk, akkor a részletek állandó havi kiadást jelentenek, de mellette ugyanúgy pénzbe kerül a tankolás, a kötelező biztosítás, a casco, a gépjármű teljesítményadó (volt súlyadó), a szervízelés, a gumik cseréje, az autópálya-használat, még ha ezek nem mind havonta fizetendő tételek is.

Tapasztalatok és számítások alapján még egy kiskategóriás, alacsony szervízigényű, átlagos igénybevételű, új autó fenntartása is havonta legalább 40-45 ezer forintba kerül. Ennek alapján akkor érdemes új autó vásárlásába belevágni, ha hosszú távon is vállalni tudjuk az ezzel járó kiadásokat, az esetleges hiteltörlesztővel együtt. Lássuk a legfontosabb pénznyelő tételeket, és azt, hogy ezekből hol tudunk levágni szükség esetén!

Biztosítás

A gépjármű a közúti forgalomban csak akkor vehet részt, ha üzemben tartója (tulajdonosa) érvényes gépjármű-felelősségbiztosítással rendelkezik. Biztosítást számtalan biztosítónál köthetünk, eltérő feltételekkel és díjért, akár évről- évre is váltogatva a biztosítókat a jobb tarifa reményében. Jó tudni, hogy a következő naptári évre vonatkozó díjtarifáikat az érintett biztosítók minden évben két országos napilapban és a honlapjukon október 30-ig kötelesek közzétenni, és a biztosítók díjai ügyfélszolgálati irodáikban, internetes honlapjaikon, valamint a Magyar Biztosítók Szövetségének honlapján keresztül is megismerhetők. Hasznos segítséget nyújtanak az említett honlapokon, valamint a biztosítási alkuszok internetes oldalain található díjszámítási kalkulátorok is, hogy a számunkra legmegfelelőbb biztosítás mellett döntsünk. Fontos tudni, hogy váltás esetén időben - a biztosítási évforduló előtt legalább egy hónappal - fel kell mondani a régi biztosítónál a szerződésünket. A biztosítási évforduló napja az, amikor a járművet megvettük (megkötöttük rá a kötelezőt először). Ha ezt 2010. január elseje előtt tettük meg, akkor viszont biztosan január elseje a fordulónap.

Casco

A casco a saját gépjárművünket védő vagyonbiztosítás, amely a szerződésben meghatározott káresemények bekövetkezése esetén nyújt fedezetet. Ma már a saját gépkocsiban a tulajdonos által önmaga, vagy ismeretlen elkövetők által okozott károk enyhítésére szolgáló casco biztosítással is rendelkezik az autóstársadalom nem jelentéktelen része, mégis ezen próbálunk leginkább spórolni. Különösen fontos pedig a casco, különösen amikor a gépkocsival külföldre utazunk, hiszen, ha ott okozunk balesetet, esetleg ellopják vagy feltörik autónkat, az extra kiadásokkal járhat. A casco kötése nem kötelező, azonban a gépjárművünk védelme érdekében mindenképpen ajánlatos, a későbbi káresemények során pedig igen nagy anyagi segítség lehet. A biztosítási alkuszok honlapjai a megfelelő casco kiválasztásában is segítséget nyújtanak, és érdemes ezt a biztosítást is évről- évre átszámolni - hátha találunk jobb ajánlatot. Ajánlatos azonban itt is figyelni a biztosítási évfordulóra, és a szerződés megfelelő felmondására is váltás esetén.

Az üzemanyag

A benzinkút kiválasztásával is sok maradhat a zsebünkben, ha minden tankolás előtt meggyőződünk arról, hogy a lehető legolcsóbb helyen töltjük után a tankot. A www.holtankoljak.hu weboldalon hasznos, naprakész információkat találunk!

Az egyenletes vezetés kedvezőbb fogyasztással jár, így a túlzott gyorsítás és a hirtelen fékezés minden esetben kerülendő - a pénztárcánkat kímélendő. Jó példa erre, ha egy 100 kilométeres távolságot 140 km/óra helyett csak 120 km/órával teszünk meg. Így mindössze 8-10 perccel érünk később oda, ellenben1000-1500 forintot megtakaríthatunk az üzemanyagon.

Hasonlóan érdemes figyelni arra, mindig abba a legmagasabb sebességfokozatba kapcsolva közlekedjünk, amelyiknél a jármű még nem rángat, hiszen ez is segítheti a fogyasztás csökkenését.

Tipp

A klíma és az ablakfűtés kikapcsolásával akár 2 százaléknyi üzemanyagot is megspórolhatunk, de azzal is több marad a tankban, ha 25 másodpercnél hosszabb várakozás esetén inkább leállítjuk a motort. 

Szervíz, meghibásodás

A gyártó és a szervíz utasításainak megfelelően tartsuk karban a gépjárművet, cseréljünk olajat, gyújtógyertyát időben, ellenőrizzük a keréknyomást, elpiszkolódott légszűrőnket cseréltessük ki, ha pedig a legkisebb hibát is tapasztaljuk, ne halogassuk, mihamarabb mutassuk meg a szakembernek! Sokkal drágább lesz a világ másik végén lerobbanva hirtelen szerelőt találni, és hazavontatni az autót!
A hitelt is körültekintően vegyük fel!

A hitelszerződés megkötésekor nézzük meg, hogy melyik finanszírozási típusra kötöttünk szerződést (hitel vagy lízing), mekkora a törlesztőrészlet/lízingdíj összege, és mennyi a gépjármű ára (használt autó esetében állapotának pontos leírása se maradjon el). Deviza alapú konstrukció esetén az alkalmazott árfolyam és közzétételének helye, továbbá azoknak a feltételeknek a pontos meghatározása is fontos, amelyeknek következtében számolni kell a törlesztőrészlet/lízingdíj változásával. Legyünk tisztában jó előre a kamat mértékével, a kamatszámítás módjával, a többletköltségekkel, illetve térképezzük fel, hogy a tartozás és a gépjármű piaci értéke adott időpontban milyen arányban áll egymással!

 

Magyar tervezésű villanyautó lehet a jövő autója + képek

Akár magyar tervezésű is lehet a jövő városi kisautója. Fogarasi-Benkő László, a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem hallgatója a Renault-val együttműködésben 2. helyezést ért el “Bugaboo” elnevezésű tervével, a nemzetközi elektromos autó-fejlesztő versenyen. Az autó gyártása is megkezdődhet.

Az elektromos autókat fejlesztő európai ELVA (Advanced Electric Vehicle Architectures) projekt szervezői azzal a céllal írtak ki nemzetközi pályázatot, hogy koncepciók szülessenek arról, milyen formát fog ölteni a jövő városi kisautója. Fogarasi-Benkő László, a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem 25 éves formatervező szakos hallgatója a Renault-val együttműködésben 2. helyezést ért el "Bugaboo" elnevezésű tervével a versenyen.

7497_bugaboo-auto1.jpg
Fogarasi-Benkő László a jövő városi elektromos járgányának koncepcióját álmodta meg a megmérettetésre, amely olyan jól sikerült, hogy akár gyártásba is kerülhet. A Bugaboo jelentése: mumus. László egy olyan 4 személyes, teljesen elektromos városi kisautót képzelt el, amely nyitott oldalával egyfajta szabadságot, közvetlenséget sugall. A jármű külseje baratságos, szerethető, így szorosabb kötődés alakulhat ki a tulajdonos és autója között. Az autó a Renault által megadott teljesen elektromos műszaki tartalomra épül.

7497_bugaboo-auto2.jpg
A pályázat első három, helyezettjének munkája az adott cég fejlesztési részlegén él további életet és fejlődik modellig, vagy akár gyártásig. László – a Renault felkérésére – várhatóan továbbra is együttműködik a francia autógyártóval.

– Rengeteg az agresszív kocsi az utakon, ezért én egy alapvetően kedves autót akartam tervezni, amely nyitottságot sugall, és könnyű hozzá kötődni. A formája ezért gömbölyű, kevés az él és sok a lágy felület rajta – magyarázta László, aki az apró részletekre is odafigyelt: a négyszemélyes autó hátulja például a francia autógyár logójának a lekövetése.

7497_fogarasi-benko_laszlo.jpg
Az első forduló után a munkába a Renault is beszállt, az üléspozíciótól kezdve a lökhárító helyzetéig minden apró részletet megadtak a formatervezőnek, hogy az adatoknak megfelelően alakítsa át a terveket. A digitális lenyomat annyira részletes lett, hogy a megfelelő technikával méretarányos 3D modell is készíthető belőle. Mivel László a második helyen végzett a pályázaton, ezt már biztosan legyártják, ráadásul a Renault további együttműködésre is felkérte. – Szeretnék felhasználni a formatervemet. Nem biztos, hogy teljes egészében megvalósul, de már az is nagy öröm lenne, ha egyes részeit beépítenék a későbbi modelljeikbe – tette hozzá László.


7497_bugaboo-auto4.jpg
7497_bugaboo-auto5.jpg

Kisebb, könnyebb és "autószerűbb" a győri elektromos autó + képek

 
 
 
A tavalyinál kisebb, könnyebb és sokkal "autószerűbb" járművel indul a győri Széchenyi István Egyetem csapata a jövő héten a hollandiai Rotterdamban rendezett Shell Eco-marathon versenyen – közölte Pup Dániel csapatfőnök.

A Széchenyi István Egyetem SZEnergy csapata idén nemcsak új kategóriában, hanem egy teljesen új tervezésű, formabontó autóval indul Európa legnagyobb, diákoknak megrendezett üzemanyag-hatékonysági versenyén. A csapat már az utolsó simításokat végzi az autóján, és lázasan készül, hogy minden készen álljon a május 15. és 19. között megrendezett rotterdami megmérettetésre.

Az már biztos, hogy sokkal kisebb és jelentősen "pofásabb" a SZEnergy Team új járgánya, mint az előző volt.Hogy hatékonyabb is, vagy sem, napokon belül kiderül. A csapat jövő hétfőn indul Rotterdamba, ahol másodszor rendezik meg a Shell Eco-marathont. A feladat – elmondva – meglehetősen egyszerű: 40 percig kell körözni egy pályán, legalább 27 kilométeres átlagtempóval, minél kevesebb áramot vagy benzint felhasználva. A megvalósítás már babrásabb: a csapatoknak maguk kell előállítani a járművet.

31361_shell-eco-marathon-3.jpg
A változás oka, hogy kategóriát váltottak, nem a szolárcellás, hanem a napelemes-akkumulátoros kategóriában indulnak, így a korábbi fő meghajtási mód az energiaszükséglet 10-15 százalékát biztosító segéd-erőforrássá vált. Ezért a tavalyi hétről kétharmad négyzetméterre csökkent a jármű energiagyűjtő celláinak mérete - magyarázta Pup Dániel.

Hozzátette: itt is az energiahatékonyság a fő kérdés, csakhogy nem csupán a begyűjtésben, hanem az erőforrás és az akkumulátorok közötti oda-vissza táplálás során is. A fékezéskor vesztett energia ugyanis a telepekbe kerül, onnan kell visszaáramoltatni gyorsításkor, haladáskor. A gép akár 60-70 kilométeres tempóra is képes, ám a versenyfeladat nem a gyorsaság, hanem az, hogy minél kevesebb üzemanyag felhasználásával körözzenek negyven percet a kijelölt pályán, legalább 27 kilométeres átlagsebességgel, és minél kevesebb energiával. A városi környezet imitálása érdekében eközben többször meg is kell állniuk a sofőröknek.

31361_shell-eco-marathon-7.jpg
Az új kocsi 87 kilós súlya alig több, mint az elmúlt három esztendőben indított győri modellek súlyának a fele. Váza a repülőgépiparban használt alumíniumból készült, amelyhez karbon-kompozit felépítmény kapcsolódik. A műszerfalat egy táblagép helyettesíti, ez pedig kétirányú kommunikációt tesz lehetővé; a csapat vezetője így folyamatosan nyomon követheti a menetjellemzőket, adott estben akár felül is bírálva a pilótát - mondta Pup Dániel. 

"Az új modell egy fejlesztési alap; pár évig szeretnénk ezzel a karosszériával és vázzal versenyezni, csak fejlesztjük egy kicsit a hajtásunkat" – jegyezte meg Pup Dániel, hozzátéve, két-három évente változnak meg annyira a versenyszabályok, hogy új autót kell építeniük.

Korábbi közlés szerint idén 24 ország 224 diákcsapata versenyez a Rotterdamban második alkalommal megrendezett versenyen. Magyarországot a tavalyi versenyhez hasonlóan idén is öt csapat képviseli: Kecskemétről kettő, a GAMF, valamint a Kandó Kálmán Szakközépiskola és Szakiskola nevezett, mellettük az Óbudai Egyetem és a Pécsi Tudományegyetem diákjai állnak a rajtvonalhoz a SZEnergy team néven induló győriek mellett.

31361_shell-eco-marathon-4.jpg
A magyar diákok készen állnak az Eco-marathonra

Hazánk legfiatalabb energetikai innovátoraiból állt össze az az öt diákcsapat, akik Magyarországot képviselik az idei Shell Eco-marathon Europe versenyen. A Shell Eco-marathon minden évben különös kihívás elé állítja a diákokat. A versenyzőknek ugyanis olyan járművet kell tervezniük és építeniük, amely 1 liter üzemanyag vagy 1 kWh energia felhasználásával a lehető legnagyobb távolságot képes megtenni. Idén öt magyar csapat fogadta el a kihívást, hogy egy különleges pályán - amelyet kifejezetten a Shell Eco-marathon Europe versenyre terveztek – az autóvezetésen felül a természet- és műszaki tudományok hazai tehetségeit is megmutassák a világ előtt.

Tavaly első alkalommal adott otthont a versenynek Rotterdam, ahol a város útjai az esemény ideje alatt versenypályává változtak. A többnapos rendezvényen több mint 40 000 ember követhette figyelemmel, amint a diákok a leghatékonyabb jármű címéért versengenek. A városi környezet azért is fontos a verseny számára, mert így életszerű környezetben próbálhatják ki az új technológiákat. Idén május 15. és 19. között mintegy 20 európai ország több mint 3000 diákja találkozik ismét Rotterdamban, hogy újabb rekordokat állítsanak fel.

„Nagyra becsülöm a magyar csapatok erőfeszítéseit, hogy évről-évre új autókat tervezzenek és építsenek a Shell Eco-marathon versenyre. Remélem, kemény munkájukat siker koronázza és mindannyian kiváló eredményt fognak elérni kategóriájukban. Tudom, hogy a versenyt megelőző pár héten a kihívások megsokszorozódnak, de biztos vagyok benne, hogy a befektetett energia megtérül, s a verseny felejthetetlen pillanatokat hoz majd mindenki számára Rotterdamban” – mondta Erényi Balázs a Shell Hungary Zrt. igazgatósági elnöke.

31361_shell-eco-marathon-6.jpg
31361_shell-eco-marathon-9.jpg
Kecskeméti, óbudai, pécsi, győri fejlesztések

A 2012-es magyar rekorder Kecskeméti Főiskola GAMF csapata felkészült, hogy felülmúlja tavalyi 1 liter benzinnel megtett 2 969 kilométeres eredményét Prototípus kategóriában. A csapat idén teljesen új járművel indul a versenyen, amely ez alkalommal a Megameter IV nevet viseli, és erősebb, merevebb, de egyben könnyebb karosszériájú. „Idei célunk, hogy a javítsunk a tavalyi eredményünkön, és a tanulás mellett a csapattagok a lehető legnagyobb teljesítményt hozzák ki magukból. Mivel idén 13 főre bővültünk, a csapatnak össze kell kovácsolódnia, és mindenkinek meg kell találnia azt a feladatot, amiben a legjobb” - összegezte az idei elvárásokat Bagány Mihály, a GAMF csapatfelelős oktatója. 

A kecskeméti Electric-Kandó csapat középiskolás diákjai szintén teljesen új elektromos autót készítettek, hogy bekerüljenek kategóriájuk élmezőnyébe és túlszárnyalják előző évi eredményüket. „Az Electric Kandó csapat a 2013-as versenyre épített autója a csapat második saját építésű járműve. Az eddigi verseny és építési tapasztalatok alapján határoztuk meg a formát és a szerkezetet. Az építésnél az volt a fő cél, hogy a karosszéria a lehető legkönnyebb, de biztonságos legyen. Célunk, hogy az autó megfeleljen a szigorú műszaki előírásoknak, és megkapja a versenyengedélyt. Az idei célkitűzés 500 km/kwh teljesítmény elérése” - árulta el Csorba János, a csapat projektvezető tanára.

31361_shell-eco-marathon-1.jpg
31361_shell-eco-marathon-2.jpg
Az Óbudai Egyetem csapata idén hatodik alkalommal indul a versenyen, a diákok ebben az évben elsősorban a jármű motorjának fejlesztésére koncentráltak. „A Shell Eco-marathon Europe verseny folyamatos kihívást jelent a hallgatók számára, minden évben jobban szeretnénk teljesíteni, így folyamatosan kell fejlődnünk. Idén szeretnénk legalább 1500 km / liter teljesítményt elérni, amire jó esélyünk van, hiszen az eddigi tesztek nagyon biztatóak” - fogalmazott Kerekes Ferenc Attila, a csapat felkészítő tanára. 

A pécsi Pollack Eco csapat Hi Orca nevű autójába új hajtás került, ami új hidrogén üzemanyagcellát, új elektromotort, kis súrlódási ellenállású csapágyakat és új vezérlést jelent. „Idén nem készítettünk új formát, mivel a jelenlegi minden szempontból optimálisnak bizonyult, de a meglévő negatív szerszámból egy héjat kivettünk, hogy a jármű tömegét csökkentsük. Számításaink szerint az újításoknak köszönhetően a jelenlegi futásteljesítményt a duplájára tudjuk majd növelni” - összegezte az idei munkát Háber István Ervin, a csapat felkészítő tanára.

31361_shell-eco-marathon-5.jpg
31361_shell-eco-marathon-8.jpg
A győri Széchenyi István Egyetem SZEnergy csapata idén új kategóriában indul, mivel a napelemes és az elektromos kategóriát összevonták, amelynek köszönhetően a hallgatók teljesen új autót készítenek a versenyre. „A Battery Electric kategória ugyan új lesz számunkra, de reméljük, hogy tapasztalatainkat kamatoztatva a népes mezőnyben is szép eredményt fogunk elérni. Hagyományainkhoz híven napelemek is megtalálhatóak járművünkön, melyek a segédtöltést biztosítják. Már nagyon várjuk, hogy újra ott állhassunk a rotterdami rajtnál, és összemérhessük tudásunkat a többi iskola csapatával” - mondta Varga Zoltán, a csapat felkészítő tanára. 


A Shell Eco-marathon Europe 2013-al kapcsolatos legfrissebb híreket és legújabb információkat awww.shell.com/home/content/ecomarathon/events/europe/ weboldalon oldalon követheti.

 

 

Weblap látogatottság számláló:

Mai: 5
Tegnapi: 74
Heti: 115
Havi: 768
Össz.: 157 741

Látogatottság növelés
Oldal: Forma 1 hírek.
SZTÁROK,HÍREK A NAGYVILÁGBÓL! - © 2008 - 2024 - gyorgyik.hupont.hu

A HuPont.hu weblapszerkesztő. A honlapkészítés nem jelent akadályt: Honlapkészítés

ÁSZF | Adatvédelmi Nyilatkozat

X

A honlap készítés ára 78 500 helyett MOST 0 (nulla) Ft! Tovább »